Modul pro hodnocení jakosti výrobků dle metodiky VDA 6 díl 5 Audit výrobku slouží k ověření shody provedení výrobku po kontrole se stanovenými požadavky na jakost.
Modul Audit systému a procesu je určen pro plánování, provádění a dokumentování systému řízení auditů/prověrek různých managementů, například kvality, životního prostředí, bezpečnosti práce a případně dalších systémů. Předpisy pro které je modul využitelný: ISO 19011 - Směrnice pro auditování systému managementu, VDA 6, 6.1, 6.2, 6.3, 6.4, 6.7, ISO 9001, IATF 16 949, ISO 14001, ISO 18001, ISO 22000, AQAP 2110 Případně různé další předpisy stanovují požadavky na systémy řízení.
Modul je určen pro výběr a hodnocení dodavatelů, dále jeho možnost využití pro hodnocení spokojenosti zákazníků a hodnocení auditorů. Naplňuje požadavky na řízení hodnocení uvedených procesů dle rozhodujících standardů managementu kvality. Je možné provádět evidenci schválených dodavatelů, provádět hodnocení a uchovávat záznamy o výsledcích hodnocení.
Modul je určen pro evidenci, identifikaci, řízení a distribuci externích tiskových dokumentů -
technologických postupů, výkresů, norem a specifikací zákazníka.
Elektronický systém správy dokumentů DMS - Document Management System umožňuje tvorbu, připomínkování, schvalování, řízení, verzování dokumentů v elektronické podobě, její distribuci a rozdělování v počítačových sítích. Lze jej použít jak pro řízení dokumentace systému jakosti, tak např. i pro řízení dokumentace EMS, technické dokumentace, dokumentace ISO 45001, dokumentace HACCP, obchodní dokumentace apod.
Modul je určen k tvorbě vývojových diagramů v prostředí MS Windows. V rámci systému Palstat CAQ je možno modul spustit samostatně nebo aktivací příslušných funkcionalit z modulů Kontrolni a technické postupy nebo FMEA.
Modul Procesy slouží pro identifikaci, řízení, monitorování procesů a pracovních míst, dále pro řízení lidských zdrojů, určování nezbytné odborné způsobilosti zaměstnanců.
Modul Výcvik slouží pro řízení lidských zdrojů - pro evidenci pracovníků a jejich vzdělání, výcviku, dovedností a zkušeností. Dále pro stanovení a popis pracovních míst pro určování nezbytné odborné způsobilosti zaměstnanců. SW zabezpečuje řízení a dokumentování poskytování školení/výcviku/zdravotních prohlídek s možností hodnocení jeho efektivnosti a nákladů na akce.
Propojení modulu Audit výrobku na další moduly Palstat CAQ
Pro přípravu auditu výrobku je zpracován Kontrolní plán s definováním znaku jakosti auditu výrobku.
Naměřené hodnoty lze načítat z digitálních měřidel a měřicích strojů pomocí driverů Palstat CAQ.
Řízení vnitřních neshod je možné provést pomocí modulu Global 8D Report.
Průběh provádění auditů s využitím SW
Obrázek znázorňuje postup provádění auditů a vazbu na další moduly SW Palstat CAQ. Jednotlivé kroky řízení procesu auditování jsou:
1. Plánování auditů
2. Provádění auditu
3. Dokumentování zjištění
4. Vyhodnocení auditu
5. Stanovení a sledování opatření na základě zjištění. Součástí přípravy auditu je i evidence a kvalifikace auditorů v pomocné databázi tohoto modulu
Návaznosti v systému Palstat CAQ
-> přímé propojení s modulem Kontakty
-> čerpání informací z modulu Vstupní kontrola za definované období k hodnocení Kvality, Kvantity a Včasnosti
-> další možnost propojení přes funkci Přílohy
Základní informace
V modulu kromě základních informací dokumentů lze sledovat datumy platností, uložení, zařazení, třídy, změny atd. Lze sledovat postupný vývoj dokumentů tzv. změnové řízení
Systém Řízení dokumentů Správce dokumentace
Umožňuje udržovat libovolný počet strukturovaných nezávislých databází knihoven dokumentů. Při spuštění programu se uživatel hlásí svým uživatelským jménem a heslem do zvolené databáze což umožňuje bezpečný a jednoznačný přístup správcům dokumentů pouze k vytvořeným dokumentům.
Výhody
Tvorba vícestránkových a barevných diagramů.
Součást systému Palstat CAQ
Práce s bloky
Práce se schránkou.
Tisk na všech tiskárnách podporovaných Windows.
Struktura programu
Procesy
identifikace procesů, tvorba mapy procesů včetně návaznosti vstupů a výstupů
Místa
popis pracovních míst organigram společnosti, vazby pracovních míst, definice požadavků na pracovní místa
Struktura hlavních obrazovek SW
Pracovníci - evidence pracovníků, jejich vzdělání, výcviku, dovedností a zkušeností, případně ochranných prostředků.
Pracovní místa - popis pracovních míst a požadavků na místa nebo organizační řád.
Plán akcí řízení výcviku a školení včetně dokumentování účasti, hodnocení a nákladů na jednotlivé i všechny akce.
Matice - monitoring kvalifikace pracovníků pro dané úkoly
Základní informace Auditu výrobku
Hlavička auditu obsahuje základní informace o výrobkovém auditu, termín provedení a u dokončeného auditu výsledek hodnocení vyjádřený koeficientem QKZ.
Ke každému výrobku lze zobrazit kompletní historii provedených auditů.
Hlavní funkce modulu Audit systému a procesu
- Tvorba seznamu interních a externích systémových a procesních auditů. Seznam je plánem auditů na určité období
- Plánování konkrétních auditů.
- Výběr auditních otázek k auditu z příslušného katalogu
- Dokumentování průběhu prověřování
- Archivace zjištění, nálezů a dokumentů z auditu.
- Definování neshod zjištěných při auditu.
Příprava k používání modulu
-> nutná identifikace zda se jedná o dodavatele nebo zákazníka
-> definice hodnotících kritérií formou číselníku jako popis jednotlivých kritérií / kroků s určením závažnosti
Pohyby
Modul umožňuje sledování pohybu dokumentu, konec platnosti, u koho se nachází, kdo jej komu předal, za jakých okolností včetně důvodu a vydání kopie či duplikátu
Seznam dokumentů
Základní informace o řízených dokumentech ve vybrané databázi: Číslo/označení dokumentu, Název dokumentu, Druh dokumentu, Index vydání dokumentu, Zařazení dokumentu, Zpracovatel a datum, Zpracování, Schvalovatel a datum schválení, Uvolňovatel dokumentu
Dále informace o dokumentu včetně stromové struktury databáze a dokumentů v ní obsažených
Základní funkce
K dispozici výběr ze základních tvarů
Vkládání obrázků z vnějšího prostředí
Nastavitelná velikost rastru v podkladové síti
Procesy
Identifikace, definování a řízení potřebných procesů managementu jakosti a stanovení jejich vzájemných vztahů pomocí stromové struktury. Propojení výstupů a vstupů jednotlivých procesů a popisy činností a vazeb na pracovní místa.
Pracovníci
Seznam pracovníků společnosti s možností vedení karty pracovníka obsahující základní informace o odborné způsobilosti pracovníka. Možnost uložení externě zpracovaných dokumentů pracovních smluv, vysvědčení, osvědčení, osobních dokumentů apod.
Kontrolní kroky Auditu výrobku
Zobrazeny jsou kontrolní kroky definované kontrolním plánem auditu výrobku. Každý kontrolní krok vyžaduje zadání počtu výrobků s kritickou, hlavní či vedlejší vadou. Variabilní znaky umožňují navíc zadání naměřených hodnot.
Celkové hodnocení kroků auditu výrobku je provedeno dle metodiky VDA 6.5 s výpočtem parametru QKZ.
Příprava provádění auditů - stanovení systému hodnocení
Pro vyhodnocení auditů je třeba připravit systém hodnocení.
- Hodnocení auditů systému i procesu dle předpisů VDA je neměnným způsobem stanoven firmou Palstat.
- U auditování systémů, které nemají stanovené katalogy otázek, je možno hodnocení jednotlivých otázek stanovit uživatelsky.
Katalogy hodnocení
-> pevně definovaná pravidla pro hodnocení
-> definice více typů katalogů pro rozdílné druhy hodnocení např.: dle různé důležitosti dodavatelů (výrobní materiál/služby ap.).
Tisk
Získání přehledu obsažených dokumentů v Náhladu tiskového reportu s okamžitou možností tisku či uložením v elektronické podobě
Historie dokumentu
Umožňuje sledovat a řídit. Informace o předchozích verzí dokumentu včetně jejich plného znění platné distribuované dokumenty dle rozdělovníku, dokumenty v připomínkovém řízení a dokumenty v tvorbě
Vazba na Kontrolní a technické postupy; FMEA
V případě využítí modulu v rámci Kontrolních a technických postupů (nebo FMEA) je možno do vývojového diagramu vkládat důležité prvky přímo z příslušného modulu. Např. procesy.
Mapa procesů
Nástroj pro tvorbu a editaci mapy procesu
- Workflow podnikových procesů
- Znázornění návazností mezi procesy
- Možnost grafického vytvoření mapy procesů
Pracovní místa
Popis pracovních míst s definováním základních požadavků na odbornou způsobilost a požadované vzdělávací akce ve všech oblastech včetně managementu jakosti, odbornosti profese a bezpečnosti práce.
Možnost uložení přílohy k dokumentu pro podrobný popis funkčního místa. Možnost zobrazení organigramu podniku na základě definování útvarů a jejich podřízenosti.
Hodnocení variabilních znaků
Vyhodnocení základních statistických parametrů
x - průměrná hodnota
s - směrodatná odchylka
Max maximální naměřená hodnota
Min minimální naměřená hodnota
Pp, Ppk - koeficienty výkonnosti
Grafické hodnocení naměřených hodnot
Graf naměřených dat
Histogram
Tvorba dotazníků
Pro plánování auditů je rozhodující přípravou tvorba dotazníků/check-listů.
Bez připraveného "katalogu" není možno plánovat audit.
Struktura katalogů je standardně v úrovních: Katalog - prvek/proces - otázka.
V katalogu je třeba přiřadit vybrané hodnocení a vysvětlivky k otázkám.
Provedení hodnocení
1. Založení hodnocení se stanovením hodnoceného období a platnosti hodnocení.
2. Výběr hodnotící skupiny.
3. Vlastní hodnocení, které probíhá dle definovaných kritérií.
4. Celkové hodnocení je vypočítáno průměrem z jednotlivých hodnocených kroků s přihlédnutím k jejich stanovenému významu.
5. Modul umožňuje tisk záznamu hodnocení s možností odeslání mailem vybraným zástupcům nebo přímo hodnoceným.
Text dokumentu
Pro připojené dokumenty lze použít Interní textový editor, Microsoft Word, Excel nebo Uložený soubor. Interní textový editor umožňuje tvořit dokumenty nebo kopírovat texty z externího editoru přímo v prostředí Palstat CAQ. Připojením sady MS Office lze pro tvorbu a řízení dokumentace využít Word a Excel. Pomocí Uloženého souboru je možno připojit dokument ve formátu libovolného jiného programu, např. PDF, Visio či různé CAD/CAM dokumenty.
Místa
Popis pracovních míst s definováním základních požadavků na odbornou způsobilost a požadované vzdělávací akce v oblasti managementu jakosti, odbornosti profese a bezpečnosti práce. Možnost připojení libovolných příloh k popisům pracovních míst.
Plánování a sledování akcí - Matice
Založení karty školení včetně základních informací či počtu účastníků je možné provést na záložce Plán akcí, kde v seznamu je možné vyhledávat např. dle Stavu. Ke sledování parametrů je určena záložka Matice s možností zobrazení dat kontingenční tabulkou.
Hodnocení auditu výrobku
Na základě hodnocení jednotlivých kroků je automaticky provedeno hodnocení celého auditu dle metodiky VDA 6.5. Součástí hodnocení je koeficient QKZ. Váhy jednotlivých typů vad lze pro účely hodnocení uživatelsky nastavit.
Při vyhodnocení auditu lze také uvést záznam o nezbytných opatřeních, která je třeba provést.
Informace o auditu - plán auditu
Zadání základních informací o auditu s přiřazením termínu provedení auditu:
- Stanovení druhu auditu a způsobu provedeni.
- Zadání účelu, důvodu auditu.
- Přiřazení referenční dokumentace.
- Rozdělovník pracovníkům zabývajících se auditem.
- Určení vedoucího auditora a auditorů.
- Seznam auditovaných osob a útvarů.
- Stanovení časového harmonogramu auditu.
Hromadné hodnocení
Modul umožňuje provedení hromadného hodnocení za určité období pro skupinu dodavatelů.
Nové dokumenty
Funkce pro informaci a příjem nových/změnovaných dokumentů dle rozdělovníku pro klienta. Převzít označené - funkce pro potvrzeni a převzetí nových dokumentů se záznamem v evidenčním listu dokumentace. Přístupy k dokumentu - funkce pro znázornění přístupů k dokumentům
Organizační schéma útvarů
Možnost strukturované stavby organizačního schéma útvarů a následně celé společnosti.
Funkce pro znázornění stromové struktury organizace a jednotlivých útvarů organizace.
Stanovení odpovědností a pravomocí jednotlivých pracovních míst
Karta akce
Plánování a dokumentování průběhu jednotlivých školení/výcviku/prohlídek. Možnost tisku listiny účastníků s osnovou školení. K akci jsou připojeni účastníci jednotlivě i souhrnně dle pracovních míst nebo středisek. Lze plánovat i sledovat účast a náklady, a také provádět hodnocení akce na základě podkladů účastníků.
Tisk formulářů Auditu výrobku
Součástí modulu jsou formuláře odpovídající požadavkům VDA 6.5 ve více jazycích.
Pomocí vestavěného editoru tiskových sestav lze upravit stávající nebo vytvožit zcela nové formuláře na základě požadavků zákazníka.
Propojení na jiné moduly Palstat CAQ
Možnost propojení na další moduly systému Palstat CAQ:
1.Propojení jako doklad z prověřování - Pomocí funkce "Přílohy"
2. Propojení pro účely evidence úkolů a neshod zjištěných při provádění auditu - Palstat CAQ - pomocí modulu Úkoly
Přehledy, výstupy
-> rychlý přehled prošlých, procházejících a platných hodnocení
-> přehledy výsledků jako podklady pro rozhodnutí
-> řazení do trendů za vybrané období
Klient dokumentace
Modul, který umožňuje uživatelům (klientům) systému Řízení dokumentů přihlásit se do databáze tohoto systému a prohlížet dokumenty podle platných rozdělovníků, zasílání připomínek autorovi dokumentu. Tisk neřízených kopií z interního textového editoru - pokud správce Řízení dokumentů tisk dokumentu povolí, může uživatel tisknout označenou neřízenou kopii dokumentu.
Vyhledávání Filtr pracovních míst
Pracovní místa lze vyhledávat dle mnoha parametrů:
- Název místa
- Kategorie pracovního místa
- Čísla katalogu prací
- Střediska
- Úseku
- Vstupů do procesu
a řady dalších
Náklady a hodnocení
K jednotlivým akcím lze plánovat náklady a následně porovnat skutečné a plánované náklady. Je tak možné udržovat přehled o nákladech na školení zaměstnanců.
Akce lze také hodnotit podle různých kritérií a hodnocení dlouhodobě sledovat.
Stanovení a řízení opatření na základě zjištěných neshod v auditech.
Pro tento účel slouží část pod názvem "Opatření" u každé otázky. Celková evidence všech opatření stanovených ve všech auditech je v Seznamu opatření. Seznam slouží pro orientaci v opatřeních zadaných v jenom nebo více auditech.
Webové prostředí pro čtení dokumentů
Pro zjednodušený přístup k dokumentům je možné nastavení přes webový prohlížeč. Uživateli jsou zobrazeny pouze dokumenty jemu určené dle rozdělovníku.
Pro rychlejší dohledání možnost filtrování, rozřazení do databází, kategorie dokumentů.
Náhled dokumentu pro okamžité zobrazení např. na pracovišti.
Chráněná data
Vybraná data je možno ochránit jak na úrovni mezi středisky, tak i zabezpečením přístupu k některým údajům jen pro pracovníky personálních útvarů např. R.č., zdravotní stav, platové podmínky apod.
Rizika management
Možnost řízení rizik za použití matice rizik (Motýlí diagram)
- Hodnocení rizik, Pravidla rizik
- Kategorie rizik
- Vlastník rizika